..să ne înțelegem! :)

Standard

Am zâmbit de curând (puțin îngrijorat) recitind scurtul interviu dat în 2013 celor de la Ziarul Replica, cu ocazia lansării primului meu volumului de versuri „În coaja semnului de întrebare.”

Nu mai știu dacă exact așa am spus, sau așa a ieșit formularea tinerei ziariste care mi-a pus tot felul de întrebări, dar în contextul scrierilor mele cu tematică religioasă, și a genezei lor, am spus atunci că parte din poezia religioasă pe care am încercat să o scriu s-a născut dintr-o revoltă personală față de poezia (versificația) care se recită de multe ori la biserică (evident vorbesc doar de experiențele personale). Și se pare că am mai zis și ceva de genul: „Atunci, eu, ştiind ce înseamnă poezia cu adevărat, m-am revoltat şi…etc, etc, etc.”🙂

Să ne înțelegem!🙂 N-am știut niciodată și nu știu nici acum ce înseamnă poezia cu adevărat! Că încerc să descopăr..aia e altceva! Mă uit urât și nu-i cred pe cei care au pretenția că au și descoperit. (Deci nici pe mine!) Subiectul este așa de vast și de adânc, libertatea poetică este așa de mare, etichetele și definițiile pe care le are și pe care le-a primit poezia (în genere) sunt atât de multe, încât a găsi „adevărata”definiție a poezie se pare că este o sarcină neterminabilă.

Desigur, potrivit volumului de lectură poetică (universală, clasică, contemporană, etc.) la un moment dat începi să sesizezi, să simți cât de cât diferența dintre textele valoroase și cele slabe, cele adânci și cele superficiale, cele care tind spre poezie sau cele care rămân departe de ea. (Există totuși niște „măsurători.”)

Nu-i foarte greu să identifici o versificație care are pretenții poetice. Curge din rimă în rimă (împerecheată, încrucișată, îmbrățișată) dar rămâne oarecum în afară, paralelă față de latura artistică a poeziei. (Wikipedia zice că: „Poezia este o formă de artă în care limba este utilizată pentru calitățile sale estetice și evocative, pentru a completa sau a înlocui semnificația sa aparentă.”)

E greu de prins esența poeziei, „definiţia” ei, dar aia nu înseamnă că nu poate căpăta niște „etichete”; de-a lungul timpului, de la scriitori diferiţi și din perspective variate:

„Poezia este jurnalul animalului marin care trăieşte pe uscat dorind să zboare în aer. Poezia este o căutare de silabe pentru a fi strigăte la barierele necunoscutului şi incognoscibilului. Poezia este scrierea fantomatică care spune cum sunt făcute curcubeele şi de ce dispar.” – Carl Sandburg

„Poezia este căsătoria realităţii cu idealul, în sufletul poetului.” – Bogdan Petriceicu Hașdeu

„Nimeni nu ştie mai bine ca inima secretele creierului. Poezia ar fi secretul creierului scăpat din gura inimii.”Grigore Vieru

„Poezia este până la urmă o expediţie pe urmele adevărului.”- Franz Kafka

„Poezia este un veşmânt în care ne îmbrăcăm iubirea şi moartea.”- Lucian Blaga

„Poezia este arta de a face să intre marea într-un pahar.”- Italo Calvino

„Poezia este revelarea unui sentiment pe care autorul îl crede interior şi personal, dar pe care cititorul îl recunoaşte ca fiind al său.”- Salvatore Quasimodo

„Poezia este doar dovada vieţii. Dacă viaţa arde bine, poezia este cenuşa.”- Leonard Cohen

„Poezia este o stare de spirit, e o prietenie durabilă.”- Nichita Stănescu

„Poezia nu este o succesiune de experienţe, ci o succesiune de viziuni.”- Ana Blandiana

„Poezia este revolta omului împotriva lui însuşi.”- James Branch Cabel

„Poezia este o luare în posesiune a realului, o primă reaşezare şi lărgire a hotarelor realităţii în înţelegerea noastră.”- Friedrich Hölderlin

„Poezia este limbajul prin care omul îşi explorează propria uimire.”- Christopher Fry

Rămâne să ne găsim uimirea (de-om putea) și limbajul explorării ei.🙂

a5c48a5f38aa6718170481fae2010b4d

About rubenbucoiu

Salut :) Bine ai venit pe blogul meu. Intr-o toamna, cu 2 zile inainte de inceperea scolii, atunci a inceput totul... ba chiar mai repede de acel septembrie. Dupa ce am invatat sa merg am perseverat in fiecare anotimp...eu, calatorru (Ruben Bucoiu)

2 responses »

...comentează, hai! :)

